wilma and mini-me vela - fil - facial infiltrating lipomatosis

Ontmoeting mini-me Vela (3) in San Diego

Read in English

Een maand geleden was het zover: ik ging mijn 3-jarige mini-me Vela uit San Diego ontmoeten. Ik keek altijd vol verbazing naar filmpjes en foto’s van ‘doppelgangers’ waarbij men opeens een wildvreemde tegen het lijf loopt die er precies hetzelfde uitziet. Het schijnt dat iedereen minsterns 1 dubbelganger heeft rondlopen op deze aardbol. Er zijn zelfs speciale websites waarop je je doppelganger kan zoeken. Heel leuk om te volgen, maar ik wist zeker dat er van mij geen doppelganger zou zijn. Onmogelijk.

Vela, mijn mini-me

Vela is een van de 20 mensen in de wereld die ik tot nu toe gevonden heb met dezelfde zeldzame aandoening als ik. Nou vind ik dat iedereen met deze aandoening op elkaar lijkt. Maar Vela heeft daarnaast dezelfde blonde haren en blauwe ogen als ik. En misschien nog wel het meest grappige: ze heeft precies hetzelfde karakter als ik op die leeftijd. Letterlijk gewoon een mini-me!

3 vs 23 - wilma and vela - fil - facial infiltrating lipomatosis

3 vs 23

De ontmoeting

Koen en ik werden uitgenodigd door Stephanie en besloten San Diego aan onze reisplannen toe te voegen. Eind maart reisden we met de trein van Washington DC naar Los Angeles (helemaal aan de andere kant van Amerika). Daar werden we opgehaald door Stephanie en Vela. Hieronder een verslagje van onze dagen samen. Ik hou het kort, het is toch veel leuker om de video te kijken! :)

Dag 1: Coronado
Vela kwam blij op ons afgerend en gaf een dikke knuffel. We hadden wat cadeautjes meegenomen uit Nederland, waaronder stroopwafels. Een goede keus, want Vela was er dol op!

Het was ongeveer twee uur rijden naar hun huis in Coronado, een klein eilandje naast San Diego. Onderweg stopten we voor pizza, een ijsje en namen we nog even een kijkje op het strand. ‘s Avonds kookten ze pasta voor ons en liet Vela haar te gekke dance moves zien.

Dag 2: San Diego
De tweede dag, vrijdag, namen Koen en ik de boot van het eiland naar San Diego en brachten we daar wat tijd door met z’n tweeën. Vela ging naar de peuterspeelzaal en ‘s middags nam Stephanie’s moeder ons mee uit lunchen. ’s Avonds voeren we met een speedboot van Willem’s kennis van het eiland naar San Diego en weer terug.

Dag 3: Build-A-Bear
Zaterdag, onze laatste dag, namen Stephanie en Willem ons mee naar Hotel Del, een populair hotel op het eiland met een geweldig ontbijtbuffet. ’s Middags gingen we naar de yacht club waar ze lid van zijn. Er waren allerlei Paasactiviteiten georganiseerd en Vela’s andere opa en oma zouden ook komen. Heel toevallig, haar opa is Nederlands!

’s Avonds gingen we Vela’s verjaardagskado halen: een knuffel bij Build-A-Bear! Super leuke experience waarbij je zelf je knuffel kan maken, inclusief geboortecertificaat!

Het waren drie geweldige dagen om nooit te vergeten. Ik zag zoveel overeenkomsten, heel bijzonder. Vela en haar familie maken nu een groot deel uit van ons leven en ik kijk uit naar onze volgende ontmoetingen.

Ik ben Wilma (26) en ik ben geboren met een goedaardige tumor in mijn gezicht. 22 jaar lang had ik geen diagnose. Dankzij tips via mijn blog heb ik in 2017 een second opinion laten doen bij Hecovan in Nijmegen en ben ik gediagnostiseerd met Facial Infiltrating Lipomatosis; een zeer zeldzame aandoening waar wereldwijd maar een handjevol patiënten mee gediagnosticeerd zijn. Op mijn blog plaats ik updates over mijn leven en neem ik jullie mee op reis de wereld over om mijn nieuwe familie (lotgenoten) te ontmoeten.